20150515

Penderyn Portwood [wales]

[distilleerderij] Penderyn 
      [betekenis] -
         [gebied] Wales, Penderyn
       [leeftijd] -
          [vaten] Bourbon vaten en ruby portvaten
        [alcohol] 41%
          [prijs] € € 


Nadat ik vorig jaar al een andere whisky had geproefd van Penderyn [Madeira barriques finish], was ik benieuwd geworden naar hun andere whisky's, zoals de sherry-cask en de portwood. Ik heb ze nu allebei ook in de kast staan. De Portwood heb ik van mijn vrouw voor mijn afgelopen verjaardag gekregen, maar zelf uitgezocht in mijn eigen winkel. Het is triest zo'n eigen geefje, maar het is wel iets wat ik graag wilde.

De kleur is mooi donker en in het licht zie een robijnachtige gloed. Duidelijk een oud ruby portvat waarin de whisky gezeten heeft. In de geur duidelijk port, dat wil zeggen een volle geur met rood fruit en gedroogd fruit zoals dadels en vijgen. En een licht zoetje. Aangezien ik ook een portliefhebber ben, vind ik deze geur erg fijn.

De smaak gaat door waar de geur gebleven is: volle intense smaak van fruit, en weer dat lichte zoetje. En je proeft de port er door heen sijpelen. Je merkt duidelijk dat het alcoholpercentage vrij laag is; de dram is zijdezacht, of beter geschreven, fluweelzacht. Bij het derde nipje komt er iets van turf naar voren waardoor je zeker weet aan een whisky bezig te zijn.

De afdronk is grandioos: intens en hij blijft zeer lang hangen. Na een minuutje lijkt het alsof ik net port heb zitten drinken in plaats van whisky, erg bijzonder. Ik snap nu waarom er Aur Cymru [Welsh goud] op hun flessen staat, het is werkelijk een whisky met een gouden randje! Bijna de perfecte whisky. Wat mij betreft dan.

Ik heb ook een schotse whisky op portvat-finish staan, de Quinta Ruban van Glenmorangie, maar deze Penderyn PW is wat verfijnder. Dat heeft ook te maken met het lagere alcoholpercentage en een minder aanwezige turfsmaak dan de QR.

No comments:

Post a Comment